Rammebetingelser

Kapitalkrav

De kapitalkrav som bankene må oppfylle består av to pilarer. Pilar 1 dekker minstekravet og de fastsatte bufferkravene. Pr. 31.desember 2016 er dette kravet på 11,5 prosent. Fra og med 31.desember 2017 vil dette kravet endres da motsyklisk buffer økes med 0,5 prosentpoeng til 2 prosent. Pilar 2 er et bankspesifikt kapitalbehov som skal fange opp de risikoer som ikke er dekket eller bare delvis er dekket av Pilar 1. Finanstilsynet har fastsatt Sparebanken Møres Pilar 2-tillegg til 1,8 prosent. Utover det samlede kravet til ren kjernekapital er det behov for et marginpåslag som skal gi banken tilstrekkelig handlingsrom til enhver tid å understøtte tilgang til kapitalmarkedene også under stressede markedsforutsetninger. Sparebanken Møres rene kjernekapitaldekning var 14,6 prosent ved utgangen av 2016.

Uvektet kjernekapitalandel som et supplement til de risikovektede kapitalkravene er fastsatt med virkning fra og med 30.juni 2017. Minstekravet er på 3 prosent, samt at alle banker i tillegg skal ha en buffer på minst 2 prosent. Ved utgangen av 2016 var uvektet kjernekapitalandel for Sparebanken Møre 8,5 prosent.


Likviditetskrav

De siste årene er LCR (Liquidity Coverage Ratio) etablert som en viktig premissgiver for dimensjonering av bankens likviditetsportefølje og kortsiktige likviditetsreserve. Langsiktig finansiering i forhold til illikvide eiendeler (L1) med målsetting minimum 100 % har siden 31.12.2008 vært viktig kvantitativ målstørrelse for vurdering av langsiktighet i finansieringen. Fra 3. kvartal 2014 har Finanstilsynet satt minimumsmålet til 105%. Minimumsmålet for L2 er fra samme tid satt til 110%. Fra 2018 vil L1 kunne bli erstattet med den nye indikatoren NSFR (Net Stable Funding Ratio). Det ble i november 2016 fremmet forslag til EU kommisjonen om et krav til langsiktig finansiering (NSFR) på 100%. Krav til likviditetsreserve og stabil finansiering reguleres i forordning 57 5/2013 og direktiv 2013/36/EU (CRR/CRDIV). Nevnte direktiv er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.

LCR-regelverket stiller krav til at foretakene skal ha tilstrekkelig likvide eiendeler i forhold til netto likviditetsutgang 30 dager frem i tid i en situasjon med stress i penge- og kapitalmarkedene. NSFR-regelverket stiller krav til at foretakene skal ha stabil og langsiktig finansiering.


LCR (Liquidity Coverage Ratio)
Minstekrav til LCR trådte i kraft i EU 1. oktober 2015. Kravet ble gradvis faset inn. Gjeldende krav fra 1. januar 2017 er 80%. Endelig krav på 100%. Gjelder fra 1. januar 2018.

Finansdepartementet fastsatte 25. november 2015 forskrift om endring av CRR/CRDIV-forskriften med regler om et krav til likviditetsreserve (LCR). Reglene var gjeldende fra 31. desember 2015. Reglene vil gjelde på foretaksnivå for Sparebanken Møre og Møre Boligkreditt, samt konsolidert nivå.

Sparebanken Møre og Møre Boligkreditt innfaser gjeldende krav til likviditetsreserve med minst 80% fra og med 31. desember 2016 og minst 100 prosent fra og med 31. desember 2017.


NSFR (Net Stable Funding Ratio)
Kommisjonen har publisert forslag om innføring av krav til NSFR på 100%. Eventuell ikrafttredelse for et minstekrav til NSFR er foreslått fra 2018.

Det er ingen minstekrav til stabil finansiering i dagens regelverk i Norge, men det følger av finansforetaksloven § 13-7 femte ledd at Finansdepartementet i forskrift kan fastsette minstekrav til finansforetaks andel stabil finansiering. I likviditetsforskriften § 5 stilles det et generelt krav til at foretakene har en tilstrekkelig beholdning stabil finansiering.


Krisehåndteringsdirektivet

Eus Krisehåndteringsdirektiv (Bank Recovery and Resolution Directive, BRRD) gir kredittinstitusjoner og myndigheter verktøy for å forebygge og håndtere kriser på et tidlig stadium. Et viktig moment er innføring av intern tapsdekning (Bail-In) som krisetiltak. For foretak som skal krisehåndteres, vil MREL (Minimum Requirement for Own Funds and Eligible Liabilities), i tillegg til å inneholde krav til tapsabsorberende kapital, også inneholde krav til at foretaket har nok ansvarlig kapital og kvalifiserende gjeld til å kunne gjennomføre krisehåndtering og gjenopprette kapitaldekningen etter at foretaket er krisehåndtert.


EMIR

EMIR (European Market Infrastructure Regulation ) har som formål å øke transparensen og redusere risikoen forbundet med OTC-derivatmarkedet. EMIR innfører regler om pliktig clearing for standardiserte OTC-derivater og rapporteringsplikt for noterte og unoterte derivater til et transaksjonsregister. Sparebanken Møre etablerer system og rutiner for å håndtere clearing og rapportering av derivater.

Handelseksponeringer mot sentrale motparter fører til lav motpartskredittrisiko, og det er derfor lagt opp til at slik eksponering skal være gjenstand for lave egenkapitalkrav.


IFRS 9

Innføringen av IFRS 9 vil påvirke bankens egenkapital, og dermed også den ansvarlige kapitalen. I en overgangsperiode vil ren kjernekapital kunne delvis justeres med 12 måneders forventet kredittap og livstidsforventet kredittap etter en fastsatt innfasing.